Fountainheads iSnacks tijdens FOCWA Congres

Veel ondernemers overschatten wat ze zelf binnen één jaar kunnen veranderen maar onderschatten wat er binnen 5 in hun omgeving of markt verandert.

Verandering is de enige constante factor. Het was er gisteren, het is er vandaag en het zal er morgen zijn. Maak je als ondernemer of ondernemend mens binnen een bedrijf of organisatie genoeg gebruik van de continu veranderende wereld of laat je jezelf verassen door wat er om je heen gebeurt?

Wat is de reden voor de soms langzame acceptatie en implementatie van nieuwe mogelijkheden?

Veel ondernemingen wanen zich in het ‘oog van de orkaan’. Het is windstil en de zon schijnt heerlijk. Je merkt niets van die turbulente veranderingen om je heen. Er is ogenschijnlijk niets aan de hand. De omzet komt op een presenteerblaadje binnen en de winst ‘klotst’ tegen de plinten op.

De focus is volledig afgesteld op de eigen bedrijfsactiviteiten en als we al naar buiten kijken houden we vooral in de gaten wat de concurrentie doet.

Wat doen ondernemers zichzelf maar vooral hun bedrijf zich op deze wijze tekort. Door de oogkleppen wat minder strak af te stellen ontstaat er zicht op hoe andere markten, sectoren of industrieën omgaan met nieuwe technologie of inspelen op grote maatschappelijke trends of veranderingen. Door je omgeving meer en scherper  te observeren en te bestuderen leer je welke slimme oplossingen of toepassingen ook bruikbaar zijn voor je eigen organisatie.

Plan je voor jezelf of voor je collega medewerkers wel voldoende ruimte om de snel veranderende wereld om je heen te bekijken en te duiden? Maak je in je werk wel genoeg ruimte voor Functieloze tijd?

Functieloze tijd is geen tijd om met je benen op tafel een beetje te mijmeren over de toekomst. Functieloze tijd is keihard werken! Kennis vergaren door mensen te bezoeken die je nog niet kent of boeken te lezen waarvan je het bestaan niet kende. Kennis ontwikkelen door vragen stellen of beurzen of seminars te bezoeken van totaal andere sectoren. Kennis toepassen en experimenteren in nieuwe ecosystemen en in samenwerking met onderwijs, FabLabs, Makerszones of met jongens en meisjes in de ‘zolderkamer’.

Word zelf een Fountainhead . Word zelf een Trendverkenner.

Adapt or Die!

In de iSnacks tijdens het FOCWA congres namen we je mee op reis. We lieten je op een andere manier kijken naar de mobiliteitsmarkt. We hebben heerlijk over de schutting heen gekeken en zijn gaan ‘Gluren bij de Buren’. En we stonden stil bij de rol van de mens in het krachtenveld van automatisering, robotisering en de onstuitbare opkomst van kunstmatige intelligentie.

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je van functieloze tijd een routine maken in je werk? Neem contact met ons op en meld je aan voor de Fountainheads Inspirerende Dialogen in combinatie met Trendverkenner Expedities.

Op zoek naar een inspirerende gastspreker voor een event? Je weet ons te vinden.

Wil je meer weten van Blockchain technologie klik hier.

Wil je meer weten van Kunstmatige Intelligentie klik hier.

Bekijk de pagina over onze gastsprekers

Fountainheads iSnacks tijdens FOCWA congres from Wim van Rooijen

In onze sessies zeggen we altijd:

“Stop met Forecasten en start met BackCasten”.

Wat houdt BackCasten dan in? Nou aan de hand van deze Xcellent klantcase laten we zien hoe BackCasten je organisatie toekomstbestendig maakt.

In het kort komt de video hierop neer:

BackCasten is het tegenovergestelde van ForeCasten. ForeCasten is een speeltje uit het verleden. Je kijkt vanuit het verleden naar de toekomst. Je rammelt wat aan je excel en het komt toch niet uit. Met BackCasten kijk je vanuit de toekomst terug naar het heden. Hierbij gaat het om verbeelding. Je wordt de scenarioschrijver van je eigen sciencefiction film. Dat doe je niet alleen maar met het hele bedrijf. En met het Fountainheads BackCasting Traject. Aan de hand van de klantcase leggen we in deze video uit wat het effect van BackCasting voor de organisatie is.

Bekijk de pagina over onze gastsprekers

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief