Gastcollege bij AOG opleidingen; Strategisch ondernemen met arbeid

Op vele podia en bij veel ondernemingen hebben de Fountainheads hun visie uiteengezet; je kunt met de speeltjes uit het verleden de toekomst niet voorspellen. Een beetje rammelen aan je excel en daar toch nog 6% groei uithalen werkt niet meer. Je moet verbonden zijn met de wereld om je heen die zo snel verandert. Dit doen Wim en Jan-Henk zelf ook. Ze zijn naast Fountainheads ook actief binnen Permanent Beta, een soort kennisdeeltjesversneller waar inmiddels meer dan 2100 dwarsdenkers, systeemprikkers en friskijkers elkaar regelmatig ontmoeten om elkaar te inspireren en sociale innovatie te versnellen. Zij hebben 26 weken lang de VPRO-Tegenlicht Meet-UPs in Amersfoort voor Permanent Beta georganiseerd. Mooie onderwerpen die aansluiten bij het trendverkennen en waar je met anderen de verdieping zoekt op de onderwerpen. Dit zorgt voor persoonlijke groei en verhalen die we weer kunnen delen.

Al dit delen was ook de AOG – School of Management – opgevallen. Zij vonden het interessant om het Permanent Beta en Fountainheads verhaal te verweven in hun opleiding; Strategisch Ondernemen met arbeid. In drie uur tijd heeft Fountainhead Jan-Henk Bouman de deelnemers meegenomen in de wereld van businesstrends, de exponentiële groei van technologie en de impact daarvan op samenleving, arbeid en onderwijs.

We hadden een speciale openingsvideo gemaakt om wat sfeer te maken:

Na deze opening was de opbouw als volgt:
Wake-Up Call
– deel 1: Technologische Singulariteit
– deel 2: Het belang van innovatie
– deel 3: Businesstrends
– deel 4: Dialoog middels Kahoot en de VPRO Tegenlicht clips

De slides van deel 1 t/m 3 delen we graag middels deze slideshare:

Deel 4: Dialoog middels Kahoot en de VPRO Tegenlicht clips
Dit was een leuk experiment. We hebben gebruik gemaakt van Kahoot. Dit is een hele simpele en effectieve tool om stemmingen te houden over stellingen. We hadden een selectie gemaakt van VPRO-Tegenlicht Clips die relevant zijn voor de toekomst van werk en verwerkt in Kahoot. Dit maakte het mogelijk dat bij het afspelen van de video een stelling stond waarop gestemd kon worden via de smartphone. Vervolgens was dit de input voor de dialoog die we voerden me elkaar.

Het was een dynamische en leerzame middag/avond.

Extra studiemateriaal:
We hebben de deelnemers extra studiemateriaal belooft en wat andere relevante linkjes:

Storify over de robotisering en arbeidsmarkt

Open brief van Jan-Henk aan Jet Bussemaker over toekomst van het onderwijs

Blog over democratisch onderwijs; Ga je voor het geluk van je kind of diploma’s

De gruwelijk impact van de deeleconomie op samenleving, politiek en onderwijs

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees hoe onze gastprekers de zaal in de fik kunnen zetten