Gluren bij de buren

Sinds begin 2017 schrijft Fountainheads’ Wim van Rooijen voor het ondernemersmagazine Ondernamen een column die in alle edities (Amersfoort, Heuvelrug, Lekstroom, LopikerwaardUtrecht, Woerden) van het blad in de provincie Utrecht verschijnt. OnderNamen is een regionaal ondernemersplatform dat zich voornamelijk richt op MKB ondernemers.

Tot nu toe hebben we ze nooit geplaatst op onze eigen website. Maar veel van de columns hebben nog niets aan geldigheid en waarde ingeboet en verloren. Tijd dus om ze ook hier (alsnog) te delen en vanaf nu de nieuwste columns ook direct op onze eigen website te plaatsen. Deze column is speciaal geschreven voor het Ondernamen Provinciaal Event: Opening Zakenseizoen 2017/2018 in Studio A12 in Bunnik en is alleen online verschenen. Tijdens

Gluren bij de buren

Veel ondernemers zijn met vakantie geweest. Weg van huis. Lekker genieten. Het hoofd even leeg maken. Je laten verwennen. Kijken naar andere culturen en invloeden. De batterij opladen. Het hele jaar door hebben veel mensen, met focus op de eigen onderneming, hard gewerkt om vervolgens deze weken volledig te ontspannen.

Wat we eigenlijk hebben gedaan is ‘Gluren bij de Buren’. Over de grens van het voor ons bekende kijken naar anderen en de omgeving waarin ze leven en ondernemen om inspiratie op te doen en nieuwe inzichten te krijgen. De mens heeft een onweerstaanbare drang om te verkennen en onderzoeken. Zo verrijkt de mens zich met kennis.

Over het algemeen genieten we er met volle teugen van. Vreemd eigenlijk dat de meeste ondernemers, zodra ze weer thuis zijn de magische kracht van deze ervaring volledig terzijde schuiven om zich vol overgave te storten op inmiddels opgelopen achterstanden en problemen die zich hebben opgestapeld.

Zou het niet beter zijn om zowel privé als zakelijk het onderzoekende en verkennende vakantiegedrag langer vast te houden? Om het te integreren in ons functioneren als mens en ondernemer?

Zouden we thuis ook bij andere culturen moeten ‘gluren’? Je laten verrassen en inspireren door andere gebruiken? Andere gewoontes? Andere beleving? Andere waarden? Andere oplossingen? Zou dat leiden tot meer wederzijds respect en verdraagzaamheid? Er is thuis veel meer te genieten als we elkaar niet direct weer in de bekende hokjes zouden plaatsen.

En zou het zakelijk ‘lonen’ om wat vaker over de schutting of over de grenzen van je eigen bedrijf te onderzoeken en bestuderen hoe andere markten en sectoren omgaan met bijvoorbeeld technologische mogelijkheden en snel veranderende maatschappelijke trends?

Veel ondernemers doen zichzelf en hun bedrijf te kort door na de vakantie de oogkleppen direct ‘veel te strak’ af te stellen. Ze ontnemen zichzelf en hun bedrijf het zicht om te leren van anderen en zich te laten inspireren door het onbekende.

Verleng je vakantiegedrag. Plan ruimte in je agenda om bewust naar anderen te kijken. Ga er op uit zonder doel. Verdwaal eens. Zoek mensen op die je nog niet kent. Spreek met bevriende ondernemers af om op bedrijfsbezoek te komen en stel vragen die zij zichzelf niet meer stellen? Ga met ondernemers uit verschillende sectoren eens naar beurzen of congressen van markten die ogenschijnlijk niets te maken hebben met activiteiten van je eigen bedrijf. Zoek bewust naar andere geluiden. Luister serieus naar andere meningen.

Alles wat anderen al hebben toegepast of geleerd hoef je zelf niet meer te ontdekken. Je kunt het net als tijdens je vakantie opsnuiven. In alle rust overdenken en daarna toepassen of gebruiken om je onderneming optimaal aan te passen aan de veranderende wereld om je heen.

Hou je vakantiegevoel dus wat langer vast en ga wat vaker ‘Gluren bij de Buren’.