Hoe ziet de nieuwe droom van Lelystad er uit?

IMG_5585Een sterke stad kan alleen bestaan als er goed in wordt samengewerkt en ze het vermogen heeft om zich snel aan te passen aan nieuwe omstandigheden en ‘spelregels’. Om deze gedachte te mobiliseren en te versterken organiseert City Marketing Lelystad drie keer per jaar de bijeenkomst City Marketing Live. Deze drukbezochte bijeenkomst brengt verschillende bedrijven, instellingen en bewoners bij elkaar. De City Marketing Live bijeenkomst staat in het teken van samenkomen, netwerken en informeren.

Vrijdag 18 maart waren er, in de grote zaal van het Agora Theater, naast de gastsprekers van Fountainheads korte presentaties van Dorée de Kruijk van het NFFS en Jop Fackeldey, wethouder Economische Zaken van gemeente Lelystad.

Voor welke uitdaging staat de stad aan de vooravond van het nieuwe tijdperk? De wervende tekst in de uitnodiging beloofde de deelnemers een middag vol innovatie, dynamiek, trends en inspiratie. Chaos of gecontroleerde positieve creativiteit?

Wim van Rooijen en Jan-Henk Bouman staan sinds 2012 samen op het podium om mensen bij elkaar te brengen en samen de toekomst te ontdekken. Ook zijn ze bekend van de VPRO Tegenlicht Meet Ups in Amersfoort. Fountainheads ziet dat de ontwikkelingen geweldig snel, zelfs exponentieel snel, gaan en vinden dat je als ondernemend mens hier weet van moet hebben zodat je de juiste keuzes voor de toekomst van je stad, organisatie, bedrijf en je eigen toekomst kunt maken. Op geheel eigen wijze en met verstand van zaken geven ze een aanstekelijke presentatie met praktische voorbeelden die inspireren, verrassen en verwonderen maar vooral de ogen opent over de trends die gaande zijn.

IMG_5592Wat zijn de effecten van robotisering van de samenleving? Wat zijn de kansen van ‘Augmented Reality’ en ‘Virtual Reality’. Wat gebeurt er als je (versneld, actief en als één van de eerste) stad aan de slag gaat met de bouw van een Internet of (Every)Thing in Lelystad? Elke slimme diensten worden er dan ontwikkeld? Welke ambitie heb je als stad op het gebied van duurzaamheid? Wanneer ben je binnen het domein van energieproductie als stad volledig zelfvoorzienend? Hoe kun je gebruik maken van de trend ‘Deeleconomie’? Het zijn een paar van de onderwerpen die in een sneltreinvaart voorbij kwamen.

Zo ademloos als de aanwezige Lelystedelingen luisterden naar de ‘wervelwind’ aan positieve oplossingen en kansen zo intensief en geintereseerd werd er gediscussierd na de plenaire bijeenkomst in de foyer van het Agora Theater. Bouman en Van Rooijen mengde zich tussen het publiek en praatten enthousiast nog even na. Het bleef nog lang ‘prettig onrustig’.

Het is nu aan Lelystad keuzes te maken en om de (nieuwe) dromen waar te maken.

Lelystad City Marketing Live maart 2016 from Wim van Rooijen