LRN21: Nieuwe collega’s, nieuwe buren, rrrROBOTSzzz! Leren voor de robotsamenleving

Gaan robots nou echt onze banen inpikken? Krijgen we straks een sociale robot in huis die ons met allerhande huishoudelijke klussen helpt? Hebben we nog wel parate kennis nodig? Is het wel handig dat werk en inkomen gekoppeld is? Welke vaardigheden heeft de mens nodig om te overleven in de RobotSamenleving? Allemaal uitdagende vragen die LNR21 heeft behandeld tijdens hun thema-middag; rrrROBOTSzzz.

LRN21 had Fountainheads gevraagd om een Wake-Up Call te houden waarin ook de arbeidsmarkt en het onderwijs aanbod komt.

Fountainhead Jan-Henk had eerder al bij de PO-Raad zo’n soort sessie gehouden. Met een aantal nieuwe voorbeelden heeft hij de zaal aardig op weten te schudden. Hij begon de sessie met het verhaal over zijn zoon Bas. Bas paste niet zo goed in het reguliere schoolsysteem en dat had enorme invloed op zijn gedrag. Hij werd van een heel leuke vrolijke snuiter een apathisch jongetje dat niet meer uit zijn zitzak kwam. De Democratische School bood uitkomst. Een school zonder externe leerweg en -druk. Ze gaan uit van de interne leerbehoefte van het kind. Deze school heeft Bas goed gedaan en is weer pro-actief, maakt plannen en leert meer dan ooit. Lees het hele verhaal van Bas op het blog van Jan-Henk en de openbrief die Jan-Henk aan Jet Bussemaker heeft geschreven.

Daarna vertelde Jan-Henk in vogelvlucht over onderwerpen als:

– Technologische Singulariteit
– Dat de toekomst van Universiteiten onder druk komt te staan door de MOOC’s
– Hoe kunstmatige intelligentie de samenleving gaat ondersteunen
– Dat veel internationale onderwijs Start-Ups innovatie zullen brengen
– Dat we van een centrale georganiseerde economie en samenleving naar een decentrale economie en samenleving gaan
– Dat OpenSource de patent-wereld onder druk zet.
– Dat er meer geïnnoveerd en geëxperimenteerd moet worden
– Dat er meerdere passende jasjes voor de jeugd in het onderwijs moet komen.

Lrn21 lerende samenleving: Nieuwe collega’s, nieuwe buren, rrrROBOTSzzz! Leren voor de robotsamenleving from Jan-Henk Bouman

In 2030 is de arbeidsmarkt compleet anders dan zoals we die nu kennen. De politiek probeert nu nog de flexibele arbeidsmarkt te beteugelen maar dat zijn wat stuiptrekkingen. We hebben nu al meer dan 1 miljoen zelfstandig professionals. Dat zal tegen die tijd een nog veel grotere groep zijn. Dit zijn professionals die een ‘leven-lang-leren-houding’ hebben. Die weten wat er nodig is om in gelegenheidsformaties vraagstukken van bedrijven en samenleving op te lossen. Er blijkt een enorme mismatch met de huidige houding van veel medewerkers te zijn:

Onderzoek TNS/NIPO & Randstad:

Nederland niet voorbereid op flexibele arbeidsmarkt van de toekomst

  • 69% Nederlanders ziet niets in flexibele arbeidsmarkt van de toekomst
  • 23% ziet een leven lang leren niet zitten
  • Meerderheid vindt werken tot 75ste ongeloofwaardig
  • En dan komen de robots ook nog eens onze banen inpikken zeggen velen. Laten we de komende generaties verbinden aan de toekomst. Laten we ze vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om de wereld mooier en duurzamer te maken. Een ding is zeker: De speeltjes uit het verleden werken niet meer.

    Deze uitgebreide Storify neemt je mee in de wereld van “Robots en Arbeid”: