Onze gastsprekers bij Bouwmaat: Er is eerder een verbindingskloof dan een generatiekloof

De gastsprekers van Fountainheads mochten de filiaalmanagers van Bouwmaat meenemen op een trend en innovatie-reis naar de toekomst. Bij de start werd direct duidelijk gemaakt dat ze niet geloven in een generatiekloof. De nieuwe generatie groeit natuurlijk wel in een ander tijdperk op, om dat verschil kun je niet heen. Maar dat betekent niet dat je als ‘oudere’ die in een andere tijd is opgegroeid en opgeleid niet mee kunt komen in de wereld die zo verandert. Het is een verbindingskloof. Heb je de houding om mee te gaan met de veranderingen? Wil je een leven lang leren? Toppers als Jeremy Rifkin en Herman Wijfels zijn inmiddels boven de zeventig en nog steeds verbonden met wat er gaande is. Het is veel meer een houding. Zorg ervoor dat je verbonden blijft was het devies van onze gastsprekers Wim van Rooijen en Jan-Henk Bouman In een vogelvlucht werden de filiaalmanagers en directie meegenomen langs de trends en innovaties die gaande zijn en komen gaan. Wil je onze gastsprekers ook eens inhuren? Lees hier hoe ze een zaal in de fik kunnen steken.

We delen graag onze presentatie hier:

Als de gastsprekers van Fountainheads nou één boodschap hadden voor Bouwmaat, is het: Durf te experimenteren! En dan mogen er af en toe best dingen misgaan. Fouten maken moet, dat hoort erbij. Daar leer je van.

Onder de titel ‘Wake up call’ schetsten zij een beeld van wat er in de zeer nabije toekomst allemaal gaat veranderen. Want de wereld staat aan de vooravond van de derde industriële revolutie. Een revolutie die ons beeld op werk, arbeid, inkomen en bezit drastisch zal wijzigen. Een toekomst die aan je voorbijgaat als je stil blijft staan.

Technologie groeit met exponentiële snelheid
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Deze uitspraak van Albert Einstein gaat vandaag de dag niet meer op. Als je vandaag doet wat je gisteren deed dan kan je morgen weleens out of business zijn. In 2040 zal mens en machine samengevoegd zijn. De technologie zal het menselijk lichaam steeds meer verbeteren en bijstaan. Op medisch gebied, en wellicht verder. Het gebeurt nu al, met gehoorapparaten of sensoren in de hersenen die Parkinson tegengaan. Er zijn vele bedrijven waaronder Google die veel investeren in de wetenschap die kan leiden tot een biologische onsterfelijkheid. Of dat zal lukken? Dat weet ook Bouman niet. Maar de technologie groeit exponentieel hard. Als mens zijn we dat niet gewend, we denken lineair. Het is de wet van Moore: Gordon Moore, oprichter van Intel, die onder andere zorgt voor deze exponentiële groei van technologie: Elke 18 tot 24 maanden verdubbelt de chip in snelheid, voor dezelfde prijs.

Verbind je met de jongens en meisjes uit de garageboxen
De gemiddelde levensduur van een multinational uit de top 500 van grootste bedrijven ter wereld was 67 jaar en is nu nog 15 jaar. Dit betekent dat  je jezelf dus elke 15 jaar opnieuw zou moeten uitvinden. Dat blijkt heel lastig te zijn voor grote bedrijven. Neem nou Kodak: eens een wereldspeler in de fotografie, zij hebben zelf de digitale camera uitgevonden maar hebben deze opgeborgen in de krochten van hun bedrijf. Zij hielden vast aan de marges die de analoge fotografie met zich meebracht. En tenslotte volledig de nieuwe ontwikkelingen miste en in 2012 ten onder ging.

Het lijkt soms een spookpuzzel die toekomst die voor je ligt, maar het is een kansenspel. Je moet ze wel zien en dat lukt door verbonden te zijn met die jongens en meisjes uit die garageboxen. Die vinden de wereld steeds weer opnieuw uit. Ondernemers zullen in 2019 60 procent van hun omzet halen uit producten en dienten die er nu nog niet zijn. En die worden momenteel uitgevonden door de jongens en meisjes die aan het pielen en klooien zijn in garageboxen en op hun zolderkamertjes. Neem het het voorbeeld van Alexander Klöpping eens onder de loep; met Blendle heeft hij iets bedacht wat alle grote uitgevers van deze wereld niet konden bedenken. Ze hadden het allang veel eerder zelf kunnen zien, het lag gewoon al klaar onder hun neus. Ze hadden alleen maar naar de muziekwereld hoeven te kijken. iTunes knipte, 18 jaar geleden, de cd’s al op in losse songs en verkocht die per stuk. Exact wat Blendle momenteel doet. De uitgeverswereld heeft het kaas van hun brood laten eten. Dit soort Start-Ups laten alle grote bedrijven achter zich. Dus je kan er maar beter mee verbonden raken.

We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk

Bouw aan je eigen ecosysteem
De toekomst biedt kansen aan iedereen. Het is simpel een kwestie van de juiste ecosystemen opbouwen. Kijk niet alleen in je eigen bedrijfskolom rond, verbind je met anderen, ontdek andere inzichten. Wees niet bang voor de nieuwe dingen die op je afkomen, Bestudeer ze, ga experimenteren, toon lef en durf, als je op je snufferd gaat, sta dan weer om verder te gaan. Doe dit wel in de randen van je organisatie, want je wilt volgende week nog facturen kunnen sturen om je liquiditeit op gang te houden.

Waar moet je als ondernemer beginnen? Hierbij enkele tips:

  • Ga gluren bij de buren. Kijk over de schutting van jouw branche: wat doen die, hoe doen ze het? Ga praten en deel ervaringen, en zeker ook fouten!
  • Verdiep in je de Open Source beweging: door kennis/fouten te delen, bouw je voort op elkaar en kun je stappen overslaan.
  • Verbind je met andere ondernemers uit andere branches: technologieën in de ene branche zijn vaak ook bruikbaar in de jouwe.
  • Ga BackCasten: wordt de scenarioschrijver van je eigen sciencefiction film. Hoe ziet jouw wereld er in 2025 uit. Wat lever je dan? Hoe ziet de arbeidsmarkt eruit. Wat is het effect van robotisering en automatisering?
  • Kortom: Doen is de beste manier van denken
  • Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Lees hoe onze gastprekers de zaal in de fik kunnen zetten