Vol aan de bak in volle bak Sociëteit Marialust tijdens ING Sprekersmenu

Veel ondernemers overschatten wat ze zelf binnen één jaar kunnen veranderen maar onderschatten wat er binnen 5 tot 10 jaar in hun omgeving verandert.

Verandering is de enige constante factor. Het was er gisteren, het is er vandaag en het zal er morgen zijn. Maak je als ondernemer of ondernemend mens binnen een bedrijf of organisatie genoeg gebruik van de continu veranderende wereld of laat je jezelf verassen door wat er om je heen gebeurt?

Wat is de reden voor de soms langzame acceptatie en implementatie van nieuwe mogelijkheden?

Veel ondernem(s)(ingen) wanen zich in het oog van de orkaan. Het is windstil en de zon schijnt heerlijk. De omzet komt op een presenteerblaadje binnen en de winst ‘klotst’ tegen de plinten op. De focus is volledig afgesteld op de eigen bedrijfsactiviteiten en als ze al naar buiten kijken houden ze vooral in de gaten wat de concurrentie doet.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat doen ondernemers zichzelf maar vooral hun bedrijf zich op deze wijze tekort. Door de oogkleppen wat minder strak af te stellen ontstaat er zicht op hoe andere markten, sectoren of industrieën omgaan met nieuwe technologie of inspelen op grote maatschappelijke trends of veranderingen. Door meer en scherper je omgeving te observeren en te bestuderen leer je welke slimme oplossingen of toepassingen ook bruikbaar zijn voor je eigen organisatie of bedrijf.

Als je vandaag doet wat je gisteren deed, kun je morgen wel eens buiten de maatschappij staan of failliet zijn.

Wat evolutie is voor de natuur is innovatie voor het bedrijfsleven. Het gaat er niet om of je de grootste, rijkste, beste , slimste of de facto de marktleider bent. Het enige dat telt is  het aanpassingsvermogen.

Je hebt immers maar één keus: Adapt or Die!

Plan je voor jezelf of voor je collega medewerkers wel voldoende ruimte om de snel veranderende wereld om je heen te bekijken en te duiden? Maak je zelf in je werk wel genoeg ruimte voor functieloze tijd?

Functieloze tijd is geen tijd om met je benen op tafel een beetje te mijmeren over de toekomst. Functieloze tijd is keihard werken! Met Binge learning binnen een paar maanden een master degree halen op het gebied van nieuwe technologieën. Kennis vergaren door mensen te bezoeken die je nog niet kent of boeken te lezen waarvan je het bestaan niet kende. Kennis ontwikkelen door vragen stellen of beurzen of seminars te bezoeken van totaal andere sectoren. Kennis toepassen en experimenteren in nieuwe ecosystemen en in samenwerking met onderwijs, FabLabs, Makerszones of met jongens en meisjes in de ‘zolderkamer’. Word zelf een Fountainhead . Word zelf een Trendverkenner.

In de Wake-Up Call, in het kader van het ING Sprekersmenu (samen georganiseerd met KRC van Wlderen en Veldhuis Advies), nam Wim van Rooijen je mee op reis. Hij liet je op een andere manier kijken naar de diverse (nieuw) technologieën en trends. We hebben samen heerlijk over de schutting heen gekeken en zijn gaan ‘Gluren bij de Buren’. En we stonden stil bij de rol van de mens in het krachtenveld van automatisering, robotisering en de onstuitbare opkomst van kunstmatige intelligentie.

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je van functieloze tijd een routine maken in je werk? Neem contact met ons op en meld je aan voor de Fountainheads Inspirerende Dialogen in combinatie met Trendverkenner Expedities.

Op zoek naar een inspirerende gastspreker voor een event? Je weet ons te vinden!

Wil je meer weten van Blockchain klik hier.

Wil je meer weten over Kunstmatige Intelligentie klik hier.

ING Sprekersmenu Apeldoorn von Wim van Rooijen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

In onze sessies zeggen we altijd:

“Stop met Forecasten en start met BackCasten”.

Wat houdt BackCasten dan in? Nou aan de hand van deze Xcellent klantcase laten we zien hoe BackCasten je organisatie toekomstbestendig maakt.

In het kort komt de video hierop neer:

BackCasten is het tegenovergestelde van ForeCasten. ForeCasten is een speeltje uit het verleden. Je kijkt vanuit het verleden naar de toekomst. Je rammelt wat aan je excel en het komt toch niet uit. Met BackCasten kijk je vanuit de toekomst terug naar het heden. Hierbij gaat het om verbeelding. Je wordt de scenarioschrijver van je eigen sciencefiction film. Dat doe je niet alleen maar met het hele bedrijf. En met het Fountainheads BackCasting Traject. Aan de hand van de klantcase leggen we in deze video uit wat het effect van BackCasting voor de organisatie is.

Bekijk de pagina over onze gastsprekers