‘Wake-Up Call’ tijdens symposium EVMI Food Top 100 2014

Fountainheads Wim en Jan-Henk mochten het symposium van EVMI, het vakblad voor management in de voedingsmiddelenindustrie, afsluiten. Tijdens dit symposium werd ook de Food Top 100 bekend gemaakt. De Food Top 100 is een ranglijst van de grootste voedingsmiddelenbedrijven in Nederland. Vakblad EVMI presenteerde de Food Top 100 in 2008 en 2012. Het was een middag waar zeer interessante ondernemers zichzelf presenteerde. Daar zullen we binnenkort over bloggen want presentatie van de Vegetarische Slager, Scelta Mushrooms en Next Nature Netwerk verdienen zeker extra aandacht.

In onze presentatie geven we aan dat we allemaal op elkaars schouders staan. Daarom delen we met liefde onze slides en onze tekst 🙂

‘Wake-Up Call’ tijdens symposium EVMI Food Top 100 2014 from Jan-Henk Bouman

Dit is onze grove tekst die niet geredigeerd is, toch willen we deze alvast delen

Goedemiddag. Vandaag staat in het teken van Innoveren in de voedingsmiddelen industrie. En dat is goed want stilstaan is geen optie in deze snel veranderende wereld
Alles is aan verandering onderhevig. Dit is een continue proces waarbij het speelveld ook verandert. Zelfs uitspraken zijn aan verandering onderhevig;
‘Als je vandaag doet wat je gisteren deed dan krijg je morgen wat je vandaag kreeg’.
Deze uitspraak gaat niet meer op. Want als je vandaag doet wat je gisteren deed ben je morgen out-of-business.

Ik ben Jan-Henk Bouman en dat is Wim van Rooijen wij zijn trendverkenners en innovatieversnellers bij Fountainheads. Wij nemen jullie mee in de wereld van innovatie en trends.
Ik neem je mee naar het jaar 2040. Het jaar waar de technologische singulariteit een feit is. Dan zijn mens en machine samengevoegd. Dan hebben we onze eigen evolutie in de hand. Normaal heeft de volgende generatie pas wat aan de evolutie. Nu kunnen we gebreken of beperkingen binnen onze eigen generatie al oplossen. Zo zullen we toegevoegde intelligentie en geheugencapaciteit krijgen. In 2040 is de
Computer slimmer dan de mens. En de verwachting is dat er dan ook bewustzijn aan toegevoegd kan worden waardoor we een nieuw ‘soort’ hebben gecreëerd.

Het lijkt onwerkelijk maar als kijkt wat exponentiële groei van technologie momenteel teweeg brengt dan kun je geloven dat dit gaat gebeuren. We zijn gewend om lineair te denken, elke stap na elke stap, dat is overzichtelijk en kun je beredeneren en daar heb je een gevoel bij. Maar als iets exponentieel groeit dan gaat het in grote stappen van de verdubbeling, 1, 2, 4, 8, 16, 32, en in 7 stappen ben je dan al op honderd en in 26 stappen rond de wereld. Het begin van exponentiële groei kan lineair lijken en daar zit de verrassing. Je ziet het niet aankomen en ineens is het er, het grote onbekende oftewel ‘The Great Unknown’ manifesteert zich.

De wet van Moore legt het bewijs onder de bewering dat de computer slimmer zal worden dan de mens. De wet van Moore zegt dat elke 18-24 maanden de computer tweemaal zo snel wordt voor dezelfde prijs. Deze wet is al meer dan 50 jaar van kracht en in het model zie je wat exponentiële groei teweeg kan brengen. De snelheid van een computer was eerst overeenkomstig met de rekenkracht van een bacterie en groeide al snel naar een worm om uiteindelijk uit te komen bij de aap. En zoals het plaatje aangeeft zal het doorgroeien naar meta-intelligentie, de rekenkracht van alle hersenen op aarde bij elkaar. Dit is onderdeel van de ‘The Great Unknown’. Innoveren is elke dag bezig zijn om je eigen ‘The Great Unknown’ te ontdekken.

Het grote onbekende ligt namelijk altijd voor je. En als je het grote onbekende of delen daarvan denkt te hebben gevonden dan ligt daarachter een nog weer groter onbekende. Je moet vaak eerst van A naar B voordat je C kan zien. Het is een continue proces.

Terug naar de exponentiële groei van technologie. Laat ik als voorbeeld de 3D printer nemen. De eerste stamt uit 1985 en nu pas beïnvloedt de 3D printer een breed scala aan vakgebieden. Het leek eerst lineair te groeien maar plots is daar die knik van verdubbeling en verstoort het huidige markten maar vooral biedt het kansen voor nieuwe markten. Door anders te kijken zie je zoveel meer! Geen drukkerij die de kansen benut die de 3D printer biedt. Deze kansen worden benut door anderen. Er ontstaan nu allerlei 3D printer hub’s waar je toegang krijgt tot een netwerk van 3D printers zonder dat je deze zelf hoeft te bezitten. De drukkerijbranche heeft al eerder last gehad van exponentiële groei van technologie. Ken je de matrixprinter nog, met van die gaatjes aan de zijkant en met veel lawaai kwamen de letters op papier? Daarna kwam de inktjetprinter en geen drukkerij die zich in die dagen druk maakte of dit product hun markt zou kunnen verstoren. De ontwikkelingen gingen door en met de introductie van de laserjetprinter kon iedereen zelf de mooiste prints en foto’s maken voor super lage kosten en elk jaar werd de kwaliteit beter tegen dezelfde of een nog lagere prijs. De omzet van drukkerijen kwam onder druk te staan en drukken is een commodity-markt geworden waar de marges enorm onder druk staan.

Trendwatchers staan vaak op het podium om de toekomst te voorspellen maar de beste toekomstvoorspellers zijn de scenario schrijvers van de Hollywood Blockbusters. Momenteel lijkt het erop dat elke SF-film bewaarheid wordt.

Google Glass komt dit jaar op de markt in de VS. Scanadu Scout wekt de Tricorder tot leven en heeft de eerste batch uitgeleverd.

Wordt de 3d Foodprinter straks de Replicator?

Met de exponentiële groei van technologie lijkt alles mogelijk!
Leven we al in de Matrix? Neem jij de Blue pill orthe Red pill of straks de Food pill

Er zit maar één ding op ga op zoek naar je eigen Great Unknown; ‘Adapt or Die’

Laten we eens kijken naar een mogelijke ‘Great Unknown’ van een voor iedereen relevante sector

Het menselijk lichaam en alle processen die zich daarbinnen afspelen is een soort van universum. Hoewel we al heel wat hebben geleerd in de gezondheidszorg blijft ook daar nog veel te ontdekken. En gezond zijn gaat dan verder dan zorg en medicijnen. Data. Heel veel data. Heel veel verschillende soorten data kunnen ook hier stukjes van het grote onbekende van in dit geval ons lichaam ontrafelen.

Je zal bijvoorbeeld maar een slaapstoornis hebben.

In Nederland heeft 1 op de 4 mensen een slaapprobleem Als dat probleem uiteindelijk heel groot wordt of is wordt je met een beetje geluk door de huisarts doorverwezen naar een slaapcentrum. Daar word je helemaal wordt volgeplakt met sensoren, waarmee in combinatie met video registratie voor een fixe rekening voor de zorgverzekeraar 2 etmalen een diagnose gemaakt van je slaapritme. Met als je geluk hebt als resultaat een op maat gemaakte oplossing.

Dit is een slaapsensor Als je hier mee naar bed gaat meet dit apparaatje je diepe slaap, je lichte slaap en je REM slaap.

Dat is leuk zal je zeggen maar wat heb ik daar aan?

Deze slaapsensor maakt thuis een stukje van het grote onbekende van je brein zichtbaar Niet gedurende twee dagen zoals in een slaaplaboratorium maar net zolang als jij wilt. En als je die informatie koppelt aan andere inputs zoals eetpatroon, leef-, bewegingsritme, hartslag, cholesterolgehalte Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingswaarde etc krijg je veelheid aan ruwe data.

Data die informatie kan worden en die al zou kunnen leiden tot het vinden van de oorzaak van je slaapprobleem Combineer dit met het idee dat niet allen jij maar ook anderen datzelfde doen en er ontstaat een Big Data database waar oplossingen voorhanden liggen die op basis van individuele incidentele monitoring in een slaapcentrum nooit gevonden zouden kunnen worden.

Bijkomend voordeel van zo’n sensor of App is overigens ook nog dat als je de bijbehorende App zo instelt dat je uiterlijk 07.00 uur wakker wilt zijn hij het meest geschikte moment kiest om je te wekken.

Minder tijd geslapen maar wel met het juiste been uit bed en vol energie om de dag te beginnen.

Ideeën, technologische uitvindingen, wis- of natuurkundig bewijs en wetenschappelijke ontdekkingen dat is waar geeks, jongens en meisjes in de puberleeftijd en jonge start-ups al dan niet vanuit garageboxen en zolderkamers buiten het zicht van de complexe en traditionele zorgmarkt mee experimenteren en vol op los gaan. App’s waarvan, in het kader van preventie, algemeen wordt aangenomen dat artsen die vaker gaan voorschrijven dan geneesmiddelen

Het zijn deze bouwstenen die vanuit de Quantified Self beweging vandaag al maar zeker morgen voor nieuwe toepassingen en innovatie in de gezondheidszorg of voedingsmiddelenmarkt zullen zorgen. Of beter nog bijdragen dat je geen zorg nodig hebt omdat je op basis van deze inzichten preventief kunt handelen.

Innovatie is daarmee in deze markt een resultante van ondernemen en out-of-the-box denken combineren met doen, over je eigen grenzen kijken of grensverleggend bezig zijn, van buiten de lijntjes kleuren, de spelregels naar je hand zetten of beter nog nieuwe spelregels te introduceren van risico durven te nemen en van karaktereigenschappen zoals vastberadenheid, volharding en doorzettingsvermogen

Innovatie is een containerbegrip geworden. Hou daarom dit onderscheid vandaag maar eens in gedachte als je je laat inspireren door de informatie en kennis die je vandaag kunt ontdekken. Wat is de innovatie en wat zijn de bouwstenen die tot innovatie hebben geleid?

Want je praat pas over innovatie als je zoveel waarde hebt gecreëerd dat iemand bereid is die toe te passen en te ruilen tegen een andere waarde. Je praat over succesvolle innovaties op het moment dat je, om in termen van de ‘oude’ economie te spreken, heel veel succesvolle ruiltransacties hebt bewerkstelligt, een grote omzet realiseert en veel geld verdient.

Als we innovatie vergelijken met evolutie gaat het er niet om of je de sterkste, de slimste of de grootste bent of hebt. Uiteindelijk wint diegene die zich het best maar vooral het snelst aanpast aan de wisselende omstandigheden. Innovatie is daarmee zeker niet alleen voorbehouden aan multinationals met grote hoeveelheden geld en uitpuilende research- en devellopment afdelingen en laboratoria.

Het gaat niet om het idee maar om wat je er mee doet

Neem Kodak

Een merk zo groot dat in Vlaanderen een fototoestel als soortnaam een Kodak heet en we het in Nederland nog regelmatig spreken over een Kodakmomentje als we een foto van iets of iemand maken.

In 1975 stonden de ontwikkelaars van Kodak zelf aan de basis van baanbrekende technologie. De digitale camera.

Maar omdat Kodak zo verliefd was of haar fotorolletjes, printpapier en printstraten en haar cashcows niet op tijd naar de slachtbank wenste te brengen en vanwege het idee dat de ontwikkeling van de kwaliteit van CCD, de elektronisch lichtgevoelige sensor, zich ogenschijnlijk lineair maar in werkelijkheid volgens dezelfde wet van Moore exponentieel ontwikkelde, is Kodak uiteindelijk na een doodsstrijd van 6 maanden in 2012 na eerste Chapter 11 te zijn verklaard, failliet gegaan. Een bedrijf met op enig moment en marktkapitalisatie van 28 miljard heeft het afgelegd tegen nieuwe spelers die de digitale kansen wel op waarde schatten

In deze veranderende wereld gelden andere wetmatigheden en is de een zijn brood de ander zijn dood

Het geeft te denken dat een S&P500-bedrijf dat in 1920 het levenslicht zag had een gemiddelde levensverwachting van 65 jaar Bedrijven die vandaag de dag worden opgericht hebben een vooruitzicht op een bestaansrecht van circa 15 jaar.

En het overkomt niet alleen Kodak, want,

hotelketens kijken laatdunkend naar de trend Toegang is belangrijker dan bezit en onderschatte de exponentiele groeikracht van start-ups als Airbnb die 5 jaar na de oprichting in 2012 meer overnachtingen faciliteert dan de Hilton Groep wereldwijd en inmiddels een beurswaarde heeft van meer dan 1 miljard.

En het overkomt niet alleen Kodak, want,

platenmaatschappijen verkeken zich op de effecten van Peer-to-peer dienst Napster, iTunes, Spotify en Google Play en vochten de nieuwe digitale productie- en distributiemogelijkheden aan om het bestaande verdienmodel te behouden.

En het overkomt niet alleen Kodak, want,

opticiens zouden de slag wel eens kunnen missen als de rockstars van hun markt, de designers die allerlei brillenmodellen ontwerpen rondom een set glazen die je hebt aangeschaft, rechtstreeks hun fans, ofwel de brillendrager weten te bereiken met behulp van de door Jan Henk genoemde, maar inmiddels al 30 jaar oude en al die tijd exponentieel groeiende, 3D print technologie

En het overkomt niet alleen Kodak, want,

wat als gedecentraliseerde energie-opwekking door de toepassing van zonne- en wind energie ertoe leidt dat de gevestigde orde en hun politieke lobby zich maximaal inspannen om duidelijk te maken dat de Nieuwe werkelijkheid zich niet aan hun systemen en procedures meer wenst aan te passen

Als dat gebeurt weet je het zeker en ben je eigenlijk al te laat en op een onoverbrugbare achterstand bent gezet door nieuwe toetreders.

Wat je tot hier hebt gebracht gaat je niet verder helpen. Voorkom de valkuil van het horseless carriage syndrom. Durf het bestaande los te laten. Veroorzaak transformaties. Draag zorg voor een hoog adaptief vermogen van je bedrijf en denk en handel baanbrekend.

Wat evolutie is voor de natuur is innovatie voor het bedrijven en organisaties Als het gaat om overleven en continuïteit van de onderneming gaat om de cyclus van aanpassen (en dus risico nemen), fouten maken, selectie en reproductie. Aanpassen, fouten maken, selectie en reproductie

Dus als ik meer fouten maak dan jij dan win ik

Dan is de vraag dus; Ben jij DarWin of DarOut?

Evolutie heeft geen plan en innovatie ook niet. Net als technologie het zijn de mensen die het doen, die de kansen creëren. Kun jij je aanpassen aan de veranderende omstandigheden? En hoe doe je dat? Eigenlijk is niet zo moeilijk want anderen doen het ook.
De wereld wordt met grote snelheid transparanter dit komt door de verbondenheid van het internet. Men zoekt elkaar online op om kennis te delen en op elkaars schouders staan om waarde te creëren.
Laten we die transparantie eens bij de kop pakken. Wat voor effect heeft dit op bijvoorbeeld traditionele piramide-organisaties.
Dit is een plaatje van zo’n pyramide organisatie. Er zijn verschillende hiërarchische lagen. Er wordt veel geïnnoveerd, vaak op een verkokerde manier en het doel is vaak deze innovaties om te zetten in patenten. Want er moet maximale profit komen uit zo’n innovatie.

Door het internet zijn er vele DIY organisaties ontstaan waar intelligente vrijdenkers met veel passie samenkomen. Deze passie-genoten zoeken elkaar op om echte toegevoegde waarde te creëren, in deze werelden draait het niet primair om geld. Hier gaan innovaties op den duur sneller door de exponentiële groei van kennis. Waarom moet je rekening houden met deze DIY organisaties ook wel zwermen genoemd?

Ten eerste zijn er altijd veel meer slimmere mensen buiten je organisatie dan daar binnen en ten tweede werken ze samen op basis van OpenSource.

OpenSource is een ontwikkeling die uit de software wereld komt en die nu heel hard de hardware wereld binnenkomt. Dus dit zijn innovaties zonder patenten en licenties die continue gedeeld worden en waarbij die op den duur sneller innoveren dan de producten binnen de traditionele organisatie. Op dit moment komen de eerste OpenSource medicijnen op de markt en is in jullie markt het OpenSource Seed Initiative gestart. Zij hebben het vrij delen van plantenveredeling tot doel.

Het ging dus de afgelopen vijftien minuten niet alleen over de anderen markten. Het gaat ook over de voedingsmiddelen industrie.

Als de markt zelf niet transparant wil worden dan doet de buitenwacht dat wel. Dat bewijzen apps als BuyCott en boodschapp-. BuyCott brengt via het scannen van de barcode de hele keten in beeld die heeft geleid tot het product. Dus van zaad tot fabricaat. Het helpt de consument om bedrijven die niet passen bij hun levensstijl te vermijden. Dan heb je de app van Boodschapp deze helpt de consument met keuzes maken in de supermarkt welke ingrediënten er echt in producten zitten.

En als klap op de transparante vuurpijl maak je gebruik van de QS-app Airo om de daadwerkelijk voedingswaarde te meten, gewoon direct door de huid in het bloed.

Te weinig bedrijven innoveren nog vanuit verbondenheid met de buitenwereld. Dan raak je niet verbonden met alle friskijkers en dwarsdenkers die momenteel bezig zijn met de transitie van de samenleving. Dus wordt een friskijker die horizontale verbindingen zoekt.. Stap uit je eigen verticale silo en verbind je met dit soort ontdekkingsreizigers. Er zijn altijd meer slimmere mensen en er is meer innovatiekracht buiten je bedrijf dan daar binnen. Innovatie gaat altijd door.….ook zonder jou. Zoek naar de friskijkers in jouw markt en die daarbuiten. Stap in deze verbonden wereld verbind de kennis van je interne organisatie met die van daarbuiten. Creëer met elkaar meer waarde dan alleen de cijfermatige waarde. Niemand heeft een blauwdruk of een kristallenbol zoek reisleiders die richting geven en ogen openen. Stilstaan is geen optie.

Om af te sluiten wil een quote van Deepak Chopra met jullie delen:
Informatie wordt pas wijsheid als je er tijd, energie, intentie en aandacht aan toevoegd. Pak deze dag aan om het morgen anders te doen.

Ontdek je Great Unknown en pas op voor jouw eigen Kodak moment.